CEL HARCERSTWA
Harcerstwo jest stowarzyszeniem wychowawczym – jego podstawowym celem jest WYCHOWANIE człowieka i umożliwienie mu harmonijnego rozwoju intelektualnego, społecznego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego (& 3 Statutu ZHP ).
Cel ten Harcerstwo realizuje poprzez:
Harcerski System Wychowawczy czyli jedność harcerskich zasad, metody i programu.
ZHP ?
A CÓŻ TO ZNACZY?
(na podstawie Statutu ZHP)
- Związek Harcerstwa Polskiego jest ogólnopolskim, patriotycznym stowarzyszeniem i prowadzi działalność pożytku publicznego.
- Związek Harcerstwa Polskiego może używać skrótu ZHP
- ZHP posiada osobowość prawną.
- ZHP działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. W wyjątkowych wypadkach ZHP może działać za granicą z ograniczeniami wynikającymi z § 15 ust. 4.
- Siedzibą władz naczelnych ZHP jest miasto stołeczne Warszawa.
Charakter, cele i środki działania
- ZHP działa zgodnie z zasadami, celami i metodą wprowadzonymi przez założyciela skautingu Roberta Baden-Powella i rozwiniętymi przez Andrzeja Małkowskiego.
- ZHP jest dobrowolnym stowarzyszeniem otwartym dla wszystkich bez względu na pochodzenie, rasę czy wyznanie.
- ZHP jest stowarzyszeniem apolitycznym, niezależnym ideowo i organizacyjnie od partii, ruchów i organizacji o charakterze politycznym. Nie można wykorzystywać struktur ani symboli ZHP do prowadzenia działalności politycznej.
- ZHP jest członkiem światowej rodziny skautowej zrzeszonej w Światowej Organizacji Ruchu Skautowego (WOSM), Światowym Stowarzyszeniu Przewodniczek i Skautek (WAGGGS) i Międzynarodowym Bractwie Skautów i Przewodniczek (ISGF).
MISJA
- Misją ZHP jest wychowywanie młodego człowieka, czyli wspieranie go we wszechstronnym rozwoju i kształtowaniu charakteru przez stawianie wyzwań.
- ZHP wychowuje młodych ludzi na prawych, aktywnych i odpowiedzialnych obywateli w duchu wartości zawartych w Prawie Harcerskim.
- Podstawą wychowania w ZHP są normy moralne, wywodzące się z uniwersalnych, kulturowych i etycznych wartości chrześcijaństwa. ZHP uznaje prawo każdego członka Związku do osobistego wyboru systemu wartości duchowych.
- Za główne cele swojego działania ZHP uznaje:
1) stwarzanie warunków do wszechstronnego, intelektualnego, społecznego, duchowego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju człowieka,
2) nieskrępowane kształtowanie osobowości człowieka odpowiedzialnego, przy poszanowaniu jego prawa do wolności i godności, w tym wolności od wszelkich nałogów,
3) upowszechnianie i umacnianie w społeczeństwie przywiązania do wartości: wolności, prawdy, sprawiedliwości, demokracji, samorządności, równouprawnienia, tolerancji i przyjaźni,
4) stwarzanie warunków do nawiązywania i utrwalania silnych więzi międzyludzkich ponad podziałami rasowymi, narodowościowymi i wyznaniowymi,
5) upowszechnianie wiedzy o świecie przyrody, przeciwstawianie się jego niszczeniu przez cywilizację, kształtowanie potrzeby kontaktu z nieskażoną przyrodą.
ZASADY HARCERSKIE czyli IDEAŁY
To idee i podstawowe reguły realizacji Systemu, drogowskazy określające bliżej cele wychowania. Są to:
- Służba (czynna, pozytywna postawa wobec świata i drugiego człowieka)
- Braterstwo
- Praca nad sobą
METODA HARCERSKA
Metoda harcerska to system wspierania samorozwoju zuchów, harcerzy, harcerzy starszych przez cztery elementy:
- PRZYRZECZENIE I PRAWO
- UCZENIE PRZEZ DZIAŁANIE
- CZŁONKOSTWO W MAŁYCH GRUPACH
- STALE DOSKONALONY I STYMULOWANY PROGRAM
Metoda charakteryzuje się sześcioma cechami:
- pozytywnością (rozwijamy dobro w każdym człowieku)
- indywidualnością (wszystkie działania wychowawcze są dostosowane do potrzeb i możliwości wychowanka)
- wzajemnością oddziaływań (wszyscy w ZHP są zarazem wychowankami i wychowawcami – partnerami)
- dobrowolnością i świadomością celów (aby wstąpić do ZHP, trzeba wyrazić taką chęć, przyjmując zarazem ideały ZHP)
- pośredniością (wszystkie działania Harcerstwa nastawione są na wychowanie)
- naturalnością (działania dostosowane są do potrzeb i sytuacji – wieku, środowiska, zainteresowań, warunków)
PROGRAM HARCERSTWA
Program harcerstwa stanowi treść harcerskiego wychowania. Na program składają się konkretne ZADANIA, podejmowane przez zespół; sposób ich realizacji, czyli METODYKA oraz ROZWIĄZANIA ORGANIZACYJNE, niezbędne do prawidłowej realizacji harcerskiego systemu wychowawczego. W tradycyjnie przyjętym podziale na zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i instruktorów funkcjonują odrębne metodyki.
STOSOWANIE ELEMENTÓW METODY HARCERSKIEJ W PIONACH WIEKOWYCH
|
PRAWO I PRZYRZECZENIE |
UCZENIE W DZIAŁANIU |
CZŁONKOSTWO W MAŁYCH GRUPACH |
STALE DOSKONALONY I SYMULUJĄCY PROGRAM |
||||
zuchy (6-10 lat) |
Prawo Zucha |
Zabawa |
szóstki |
gwiazdki zuchowe |
|
propozycje programowe hufca, chorągwi GK |
Sprawności zuchowe |
Zabawa tematyczna, zwiad zuchowy, majsterka |
harcerze (10-13 lat) |
Przyrzeczenie Harcerskie |
Gra |
zastępy |
stopnie harcerskie I– ochotniczka/ II– tropicielka/ |
zadanie zespołowe, techniki harcerskie |
sprawności harcerskie * i ** |
gra terenowa, |
|
harcerze starsi (13-16 lat) |
Przyrzeczenie Harcerskie |
Poszukiwanie |
zastępy grupy zadaniowe |
stopnie harcerskie III- pionierka/ IV-samarytanka/ |
projekt, odznaki |
sprawności harcerskie ** i *** |
wycieczka, zwiad, dyskusja, zajęcia specjalnościowe, zbiórka tematyczna |
|
wędrownicy (16-25 lat) |
Przyrzeczenie Harcerskie Kodeks Wędrowniczy |
Służba Wyczyn |
patrole zadaniowe lub zastępy wędrownicze |
Stopnie harcerskie V- Harcerka Orla/ VI- Harcerka Rzeczypospolitej/ |
znaki służb, uprawnienia państwowe |
sprawności mistrzowskie |
formy dyskusyjne |
Załącznik nr 1 do Statutu ZHP
Tekst oraz zapis nutowy Hymnu ZHP
Załącznik nr 2 do Statutu ZHP
1. Krzyż Harcerski
2. Znaczek Zucha
3. Lilijka ZHP